Jannen Kisat 2010

  • Go to gallery ->

    Pics: 3.7.2010

  • Go to gallery ->

    Pics: 4.7.2010

  • Go to gallery ->

    Pics: 5.7.2010

  • Go to gallery ->

    Pics: 6.7.2010

  • Go to gallery ->

    Pics: 7.7.2010

  • Go to gallery ->

    Pics: 8.7.2010

  • Go to gallery ->

    Pics: 9.7.2010

Lauantai 3.7.2010

klo 9:27 Jahas, sitten mennään taas. Tarkoittaen sitä, että Räyskälä on jälleen muuttunut kisa-areenaksi kun perinteiset Jannen Kisat käynnistyivät tänään.

Kilpailunjohtaja Krisitan Roine avasi nämä 27. Jannen Kisat klo 9:00, avajaisissa nostettiin juhlallisesti Suomen ja SIL:in liput. Kristian toimii näissä kisoissa ensimmäistä kertaa kilpailunjohtajana, mutta kisakokemusta hänellä on runsaasti "pöydän" toiselta puolelta. Kristian voitti tämän vuoden Kerholuokan suomenmestaruuden Menkijärvellä.

Avajaisissa ei pitkiä puheita kuultu, mutta tuore kilpailunjohtaja heitti kaikille ajatuksen ilmaan: Jannen Kisoja olisi mahdollista kehittää uuteen suuntaan. Kisoissa voisi tulevaisuudessa olla harjoitus/kerholuokan lisäksi muitakin luokkia, kisoissa voitaisiin nähdä mm. pitkäsiipisiä, jopa SM-tason luokkia, miksei purjelennon GP-kisojakin voisi yhdistää Jannen Kisoihin. Räyskälässä olisi kapasiteettia ja taitoa järjestää isojakin kisoja, ja yksi avainsana on se työvoima eli osaava organisaatio on helpompi muodostaa yksiin isoihin kisoihin kuin useaan peräkkäiseen kisaan.

Omalta osaltani kisan aikana on tarkoitus taas näpsiä kuvia, osallistujaluettelossa on mukana uusia nimiä joten kuviinkin saadaan sitten uutta väriä. Tarkat rajaukset on edelleen päivän sana, saa nähdä millaisia yksityiskohtia gridissä ja koneista löytyy.

klo 18:00 Kuuma lentopäivä alkaa olla lopuillaan, päivä vilahti itse kullakin ihmetellessä atk:n ihmeitä. Keli ilmeisesti oli kohtalaisen hyvää, vain meidän kanadalaisvahvistus joutui laskemaan peltoon. Keskeyttäneitä ei tässä tietenkään lasketa... Tulostiimi aloittaa nyt savottansa, toivottavasti toimistossa on tuuletus kunnossa.

Pohdittiin tuossa maaliintulojen aikaan, että järvestä saattaa tänään kuulua muutama sihahdus kun kentällä päivän kuumentuneet kropat pääsee jäähtymään järviveteen. Täytyy yrittää huomenna oikein kovasti jos sitä vaikka kerkeäisi päivän aikana uimaan. Se saattaakin tulla tarpeeseen sillä sääennuste kertoo että meille on tulossa huomiseksi vielä lämpimämpää ja yhtälailla kuivaa lentosäätä kuin tänään. Ainiin, täydet sympatiat tietysti niille jotka seuraavat tätä kisaa ilmastoidusta toimistosta käsin.

Sunnuntai 4.7.2010

Klo 16:40 Päivä jatkuu terassilla, vielä ei jäät kilise lasissa, vaan edessä on tietokone ja kamera. Ilma on aika täydellinen "apuavustajan" näkökulmasta katsottuna, varjossa on sopivan lämpöistä ja tuuli kuitenkin vilvoittaa oloa. 

Päivä on tähän mennessä alkanut tietysti briefingillä ja sen jälkeen hinausten piti alkaa klo 12. Ennen hinauksia taivaalla oli keliä haistelemassa kaksi konetta (Harri ja Antti), jotka kertoivat meille että nostot oli heikkoja ja ylsivät vain hieman yli 900 metriin. Kilpailunjohtaja pohti hinausten aloittamista, sillä eihän ole mukavaa laittaa tällaista porukkaa liikkeelle jos taivaalla pääsee vain alle 1000 metriin. Lopulta hinaukset päästiin aloittamaan klo 13:00. Päivän tehtävänä oli aluetehtävä, molempien luokkien tehtäväaikaa lyhennettiin puolella tunnilla alkuperäisestä. Jotkut miettivät ääneen, että tänään saatetaan nähdä paljon maastolaskuja, varsinkin jos keli pysyy matalana.

Ensimmäiset kisakoneet laskeutuivat jo Räyskälään tätä kirjoittaessa, tosin nekin taisivat palata ns. päräyttäneenä eli tulivat moottorin avulla kotiin.

Kuvia kesän kisoista on tällä hetkellä kerääntynyt lähes pyöreät 1000 kappaletta, joista ei tosin ole julkaistu kuin murto-osa.

Maanantai 5.7.2010

Klo 8:22 Tämä juttuosasto pysyy tänään hiljaisempana, minut voi sen sijaan päivällä bongata Malmin lentokentältä. Tosin palaan takaisin Räyskälän kisa-areenalle vielä tänään, ja jos hyvin käy, ehdin kuvaamaan maaliintuloja.

Sää tällä hetkellä on lämpimämpi kuin kahtena edellisenä päivänä tähän aikaan. Saa nähdä mihin suuntaan sää kehittyy, pääsisivätkö pilotit lentämään pilvien alla tulevina päivinä...

Illalla: Päivä menikin sitten laskutuksen merkeissä pääkaupungissa. Maaliintulot olivat jo lopuillaan kun pääsin kentälle. Vuolahden Jouko onneksi oli liikkeellä taas kameran kanssa, ja päivän kuvat onkin Joken käsialaa. Myös osa menneiden päivien kuvista on Jokelta saatuja. Kiitos niistä!

Tiedustelin "eräältä" meteorologilta tiistain säätä, ja ilmeisesti huomenna on odotettavissa sadekuuroja. Tarkoittaisikohan se sitä että meidän pilotit pääsisivät vihdoin lentämään pilvien avustamana - ja pääsisivät siis myös välillä auringolta suojaan. Lämpötila on ilmeisesti vain nousussa. Ei kai tässä kohta voi muuta kuin toteuttaa sen sanonnan: "bikint päälle ja piitsille", ilmailuradio kuuloetäisyydellä tietysti.

Tiistai 6.7.2010

Klo 8:20 Sää on kostea ja lämmin, kentän päällä näkyy pilvilautan riekaleita ja horisontissa tummaa pilveä. Aamuinen piipahdus kisatoimistoon antoi paljon infoa, tänään on iltapäivällä luvassa ukkosta, hinaukset yritetään aloittaa aikaisin ja lennetään kohtalaisen lyhyt tehtävä. Päivä perutaan vasta jos nähdään ettei tehtävää ehditä lentää läpi.

 Klo 10:40 Kari lähti haistelemaan keliä ja jos Ventus pysyy ilmassa, hinaukset alkavat klo 11.30.

Klo 14:46 Tänään oli käytössä rata 12 ja hinausten alkua siirrettiin useaan otteeseen. Lopulta kerholuokan tehtävä peruttiin ja Avoin luokka hinattiin klo 13. Kilpailunjohtaja kehotti aamun briefingissä että koneet kannattaa laittaa putkeen, sillä illalla on tulossa ukkosta ja ilmeisesti vastaavat sääilmiöt vain voimistuu huomiseen mennessä. Hetki sitten kuultiin radiosta kuinka päivän kelin haistelija oli päässyt aaltoon eli keli on ilmeisesti hyvää ainakin vielä!

Keskiviikko 7.7.2010

Klo 8:00 Johan oli päivä eilen, koneita alettiin odottaa 277 km tehtävältä jo neljän maissa. Koivulan Mara teki loistavan suorituksen ja tuli ainoana kilpailijana tehtävän läpi. Hieno juttu! On myös hienoa että riittävän moni pääsi yli 100 km ja näin päivästä tuli kilpailupäivä. Luokan 14 kilpailijasta moni tuli kesken tehtävän takaisin kentälle, joten pitkiä putkikaravaaneja ei nähty lähtevän Räyskälästä.

Vaikka kilpailijoita palasikin reitiltä pitkin iltapäivää, viimeisten koneiden odottelu venyi ja venyi, ja taivas muuttui koko ajan mustemmaksi. Kuudelta alkoi ripotella ensimmäiset sadepisarat, kuten Kristian oli luvannut aamulla, vähän sen jälkeen viimeinenkin kone laskeutui Räyskälään. Siitä laitettiin kone vauhdilla putkeen - kuten kilpailunjohtaja oli aamulla suositellut - ja kohta alkoikin ukkostaa.

Nyt aamulla ilma on kuin sademetsässä, on todella lämmintä ja kosteaa. Isot tummat pilvenriekaleet matelevat Räyskälän taivaalla ja jos uskallan arvuutella päivän tehtävää, todennäköisesti saadaan vietyä Lyhty parturiin ja itsemme Keppanakellariin syömään.

Klo 12:00 Tästä tuli sitten huoltopäivä, osa huoltaa koneita, toiset lähti hakemaan täydennystä jääkaappiin, lähtipä joku kotiinsakin käymään. Itse taidan valita päivänokoset, vähän kisasivujen päivittämistä ja sitten hyvä lounas vielä paremmassa seurassa. Päivän kuvissa on pari taidekuvaa vesipisaroista.

Torstai 8.7.2010

klo 14.15 Päivä on uusi ja sateesta ei ole tietoakaan - vielä. Tosin jo briefingin jälkeen nähtiin lännen suunnassa todella komeita ja korkeita pilviä. Juuri kentän päällä menee pohjois-eteläsuunnassa yläpilvi, joka välillä rakoilee. Hinaukset aloitettiin klo 13.15, sitä ennen tehtävää ja tehtäväaikaa lyhennettiin. Kilpailunjohtaja on seurannut koko ajan aktiivisesti sään kehittymistä, pilvipohjat ovat olleet noin 800 metrissä ja nostot eivät vaikuta kovinkaan voimakkailta. Nyt (klo 14:20) kisatoimistossa katsotaan tutkakuvia ja mietitään ratkaisuja päivän etenemisen suhteen.

Klo 14.25 Kilpailunjohtaja perui päivän yläpilven vuoksi, kuvia tulee myöhemmin, nyt täytyy lähteä hakemaan pilotti kentältä.

Perjantai 9.7.2010

Toiseksi viimeinen kisapäivä alkaa lämpimänä mutta pilvisenä, Räyskälän taivaalla on pilvikatto, jonka läpi aurinko kuitenkin pääsee paistamaan. Kilpailunjohtaja sanoi briefingissä että hinauksia siirretään todennäköisesti tunti kerrallaan ja seurataan sään kehittymistä.

Pilvikatto ei kuitenkaan haittaa meidän vieraita, eilen Räyskälään saapui Venäjän purjetaitolennon maajoukkue oman koneensa kanssa. Heidän tarkoituksena on viettää täällä muutama päivä harjoittelemassa purjetaitolennon MM-kisoja varten jotka alkavat ensi viikolla Jämijärvellä. Harjoituslennot tullaan tekemään kentän päällä, joten meillä on täällä ilmainen taitolentonäytös päivittäin.

Hinaukset saatiin aloitettua 13.45, tämän jälkeen jouduin poistumaan kisa-areenalta. Matkani vei yhteen Suomen isoista ilmailutapahtumista, nimittäin Jämi Fly Iniin. Tästä johtuen tämä teksti päättynee toistaiseksi tähän. 

Lauantai 10.7.2010

Kiitos kaikille kisaviikosta, henki oli todella hyvä, kuten Jannen Kisoissa yleensäkin. Lisäksi ensimmäistä kertaa kilpailunjohtajana toiminut Kristian Roine ansaitsee mielestäni erityismaininnan ja kiitoksen hienosti johdetuista kisoista. Briefingissä oli mielenkiintoista kuunnella Kristianin neuvoja miten aluetehtävä kannattaa lentää, sillä joukossa oli kilpailemassa niitäkin joille aluetehtävä on uusi tehtävätyyppi. Lisäksi tällä viikolla vallitsi todella haastava sää, ja oli hienoa miten Kristian pystyi seuraamaan sään kehittymistä sekä reagoimaan siihen. Samanlaisia positiivisia kommentteja kuulin monelta muultakin, joten en taida ajatuksineni olla yksin.

Onnittelut voittajille, ja myös heille jotka saavuttivat oman tavoitteensa.