Purjelennon SM2010 Räyskälä

- Kisat kameran takaa ja vähän siiven kärjessäkin -

  • Go to gallery ->

    Pics: 6.6.2010

  • Go to gallery ->

    Pics: 7.6.2010

  • Go to gallery ->

    Pics: 8.6.2010

  • Go to gallery ->

    Pics: 9.6.2010

  • Go to gallery ->

    Pics: 10.6.2010

  • Go to gallery ->

    Pics: 11.6.2010

  • Go to gallery ->

    Pics: 12.6.2010

Sunnuntai 6.6.2010, ensimmäinen kisapäivä

Ensimmäinen kisapäivä käynnistyi perinteisesti, lähes täsmälleen samaan tapaan kuin menneinä vuosina. Aamulla keräännyttiin kahvion eteen avajaisiin jotka hoidettiin taas tehokkaasti, ilman sen suurempia pönötyksiä. Sen jälkeen vuorossa oli ensimmäinen briefing jossa katsottiin päivän säät ja kerrattiin maaliintulokuviot - ja tietysti hämmästeltiin tehtävälappuja.

Hinaukset alkoivat ajallaan eli klo 12, ja perinteiden mukaan kävin näpsimässä gridissä kuvia lähtötunnelmista. Nyt (Klo 16.30) koneita odotetaan saapuvaksi puolen tunnin sisään. Kentältä katsottuna taivas on sininen muutamia ohuita lauttapilviä lukuun ottamatta, saa nähdä miten sää on vaikuttanut pilottien suorituksiin.

Porukkaa virtaa terassille ja laseissa näkyy kauniit vaahtokukat, taitaa olla sen lakisääteisen aika.

Maanantai 7.6.2010

klo 11:21 Kisapäivä nro 2
Toinen kisapäivä käynnistyy kauniina ja taivaalla näkyy jo kumpiaisia. 15m ja 18m luokat lentävät saman tehtävän, 342,8 km ja vakioluokka 328,9 km. Hinaukset alkavat klo 12. Koneet on jo gridissä, suurin osa piloteista on vetäytynyt omiin oloihin ja valmistautumisrituaaleihinsa.

klo 15:50
Leirissä lounaan jälkeen ja radiopuhelin päällä. Juuri äsken kuulimme ensimmäiset maaliintuloilmoitukset. Se tarkoittaa sitä, että tämän päivän kuvat tulee katsottavaksi vasta maaliintulojen jälkeen.

klo 18:50
Kaikki kilpailijat ovat päässeet perille, huhu kertoo että vain yksi kone olisi joutunut tulemaan pellon kautta kotiin. Liekö sitten tehtävä ollut pikkuisen lyhyt päivän säähän. Tosin eilen kuultiin monen suusta että keli oli ollut hankalaa, joten olihan se mukavaa että pilotit pääsivät tänään vauhdin makuun, keskinopeudet oli kaikissa luokissa tänään 120 km/h molemmin puolin. Aika haipakkaa on siis menty! Maaliintulot oli tänään taas 12:lle, joten hetkittäin nähtiin komeita loppuliukuja, ne tosin näyttää paikan päällä paljon paremmalta kuin kuvissa.

Päivän kuvissa teemana oli ensin "siivenkärkitytöt", tietysti muutama poikakin pääsi mukaan kuviin :-) Sen lisäksi teemana on koko kisojen ajan Vesiksellä keksitty "mitä hittoa kuva esittää" eli ihan tarkoituksella on kuvattu sellaisia yksityiskohtia joista ehkä hetken joutuu miettimään mistä oikein onkaan kyse.

Tiiistai 8.6.2010

klo 8:30
Aamu avautuu pilvisenä, Suomen eteläpuolella oleva pilvialue pitää Räyskälässäkin auringon piilossa. Kuulin positiivisen arvion, että pilvet hälvenisivät ja tänään päästäisi lentämään. Itse sanoisin että pilvet hälvenevät kyllä, ainakin Juhannukseen mennessä... Satelliittikuva tosin näyttää sen verran hyvältä että täytyy varmaankin virittää kamera iskukuntoon.

klo 11:08
Aurinko paistaa jo, pilvimassa väistyy hiljalleen itään jonne myös päivän tehtävät suuntautuvat. Vakioluokka lentää 304 km, 15m ja 18m luokat lentävät 369 km. Hinaukset alkavat näillä näkymin klo 12, gridi on jo valmiina 08:lla. Tuossa vieressä pari pilottia (18m ja vakioluokasta) miettivät päivän sään kehittymistä, ja miten Päijänne kannattaa ylittää. Päivän lämpötila on ylimmillään tänään klo 16, joten sään vuoksi ei välttämättä tarvitse kiirehtiä reitille. Ilmeisesti luvassa on kuivatermiikkiä.

klo 15:10
Kentän päässä tulikin vietettyä hetkistä pidempään, sillä hinauksia siirrettiin pariin otteeseen, kunnes klo 12.45 päästiin aloittamaan. Ihme kyllä, kilpailijat saatiin reitille, lähtöilmoituksia alkoi tulla saman tien kun lähtölinjat aukesivat. Täytyy toivoa että nostoja löytyy vaikka taivas on pilvetön. Pilotteja odotellaan takaisin puoli kuuden - kuuden aikaan.  Nyt on hetki aikaa hoitaa sähköposteja ja huoltaa avustajiakin. 

Gridikuvissa on tällä kertaa vähemmän ihmisiä (paitsi ne lämpimällä asfaltilla pötköttelijät), sillä aamupäivän sää oli todella tuulinen ja kylmä, enkä halunnut kuvata ihmisiä jotka metsästivät lakkejansa tai siipipeittoja...tai mikrokuituliinaa pyörimästä hiekasta...

klo 21:40
Päivä pulkassa. Tänään ensimmäisenä maaliin saapui samassa rytäkässä noin 7 koneen joukko 15m ja 18m luokista. Sen jälkeen oli pitkä tauko ennen kuin seuraavat alkoivat saapua takaisin kotiin. Ilmeisesti keli oli kuitenkin ollut parempaa kuin mitä maasta katsottuna näytti, tosin kuulemma hetkittäin reitillä oli koettu hikisiä paikkoja. Keskinopeudet jäi alle 100 km/h.

Ennen maaliintulojen alkua kävin katsomassa peltoon menijöiden listaa, jossa siinä vaiheessa oli vain neljä konetta. Osa oli tosin tullut kesken reitin takaisin kentälle, joka on tietysti ihan mukavaa jos ajattelee näin "avustajan" silmin. Tähän mennessä tosiaan on tullut oltua mukana kisaorganisaatioissa joitakin vuosia ja nyt on ihan mukavaa kokeilla avustajan roolia. Siksi maaliintulokuvat päättyvätkin aina 2W:n maaliintuloon, sillä sen jälkeen on kiire mennä poimimaan pilotti koneineen autolla takaisin putkiparkkiin. Tai oikeastaan kutsun itseäni apuavustajaksi, sillä koneen maakuljetusvälineet on kovin pelottavia kapistuksia - kameran ja tietokoneen jälkeen. Joukkoon kuuluu onneksi toinenkin avustaja, ja voisin kutsua itseäni ennemminkin avustajan avustajaksi kuin viralliseksi avustajaksi. Mutta eikös se sanonta kuulu että "safety in numbers". Lauantaina kuitenkin pitäisi pärjätä sekä kameran kanssa että avustajan tehtävistä ihan yksin.

Keskiviikko 9.6.2010

klo 10:40
Uusi päivä valkenee lähes aurinkoisena. Pilvet hälvenevät pikkuhiljaa. Koneet on jo gridissä, tänään on käytössä rata 26. Päivän ensimmäiset muutamat kuvat on tankkauspuuhista ja tietysti päivävoittajista. Voiton eilen otti Vakioluokassa Timo Saarnimo, 18m luokassa Antti Lehto ja 15m luokassa Tapio Tourula. Onnea voittajille!

Joudun nyt vähän rajoittamaan kuvien räpsintää, sillä tein perinteisen mokan ja unohdin kameran akkulaturin kotiin. Tällä tantereella tuntuu olevan joitakin Canoneja käytössä, mutta kenenkään kamerassa ei vahingossakaan taida olla samaa akkua.

klo 14:30
Kaikki reitillä! 18m luokka antoi odottaa itseään ja lähtöilmoituksia kuultiin vasta puoli tuntia sitten. Keli on todella hyvän näköistä ja alamme odottaa omiamme takaisin noin kolmen tunnin kuluttua, asemiin mennään jo hieman aikaisemmin.

Saa nähdä miten kisat jatkuvat, tv:stäkin tuttu meteorologi jutteli tänään aamulla että sää näyttää siltä, että huomenna vielä lennetään, perjantaina mahdollisuudet on "fifty-fifty" ja lauantaina ei varmasti lennetä. Se alkaa olla siis taktikoinnin aika.

Kamerassa riittää vielä virtaa, akkulaturi on tulossa Artisti-kuriirilla Räyskälään.

klo 16:00
Radiosta alkoi yhtäkkiä kuulua maaliintuloilmoituksia, vakioluokasta tullaan jo kotiin! Maalilinjana on 08, joten välttämättä luvassa ei ole hienoja maaliintulokuvia. On kuitenkin aika kerätä kamera mukaan ja jättää tietokone päivittämään itseään.

Olen saanut jonkin verran palautetta kuvista, enimmäkseen onneksi positiivista palautetta, kiitos niistä. Ikävä kyllä olen myös kuullut (ja huomannut) että joskus näyttää siltä kuin kuvia puuttuisi välistä. Kuvagalleria toimii Dropboxin palvelussa, ja se on sinänsä todella kätevä käyttää, sillä minun tarvitsee siirtää vain kuvat tiettyyn kansioon. Loput pitäisi hoitua itsestään, enkä ole löytänyt vielä mitään työkaluja jolla voisin "hallita" kuvagallerian asetuksia. Ainoa mitä osaan suositella kuvien puuttuessa että "tulet autosta ulos ja menet takaisin sisään" eli joko kuvagallerian käynnistämistä uudelleen tai jopa selaimen käynnistämistä uudestaan. Pahoittelut siitä. Päivitys: kuvat on siirretty Dropboxista samalle palvelimelle kuin nämä sivut.

Torstai 10.6.2010

klo 10:45
Jahas, eilinen sitten vilahti vauhdilla, ensin pilotit saapuivat takaisin nopeammin kuin luultiin, ja kun koneet oli pantu pakettiin, kaikki hävisivät jonnekin. Ilmeisesti päivän lennot oli kerrattu perusteellisesti saunassa, jonne en valitettavasti voi mennä mukaan (ettei ujommat pojat säikähdä) ja näin ollen en pysty antamaan minkäänlaista raporttia eilisestä. Paitsi tietysti sen, mitä näkyy tulosluetteloissa, eli onnittelemme Akua, Tapiota ja Ollia. Kisoista oli juttu myös Hämeen Sanomissa eilen.

Tietokone oli illalla päivityksen jälkeen haluton yhteistyöhön ja kameran akusta loppui virta kesken maaliintulojen. Nyt tilanne näiltä osin on korjattu, virtaa löytyy taas.

klo 11:00
Hinaukset alkavat klo 12, tänään on käytössä rata 30.
Tänään tehtävät on yli 400 km kaikilla luokilla, saa nähdä kuinka nopeasti näistä suoriudutaan päivän säässä. Ilmeisesti kelistä on tulossa kohtuullista, ainakin päivän pitäisi olla viikon lämpimin.

klo 14:20
Kaikki reitillä! Taivas näytti hinausten aikaan oikein kauniilta ja cumulukset oli kuin suoraan oppikirjasta. Nyt sitten vain toivotaan että kone osuu nostoihin ja odotetaan. Avustajaneuvosto on tehnyt päätöksen tavata taas viiden aikaan ja asettua silloin asemiin valmiina poimimaan pilotti (ja kone) kentältä. Tällä kertaa tarkistetaan että kuljetuskamat on todellakin siellä takakontissa :-) Eilen meidän koneen avustajat sai kuntoilla siiven kärjessä, kun siipipyörä oli jäänyt radan varteen. Tulihan opittua kerralla, onneksi homma meni kuitenkin naureskellessa.

Perjantain ja lauantain säät näyttävät siltä, että nyt tarvittaisi niitä kelin tekijöitä jotta tilanne vähän kirkastuisi. Kippis, anyone?

klo 20:25
Takaisin leirissä. Kun sovitusti hakeuduin kentälle vähän ennen viittä, kenttä kuhisi jo Vakioluokan maaliin tulleita. Kisojen Online tracking sivu on kyllä kätevä, pidin päivällä "kotikatsomoa" vaunussa ja hihkuin kun porukan kärjessä näkyi menevän oikeita tunnuksia. Keli oli ilmeisesti ollut todella hyvää, vakioluokassa oltiin menty 116 km/h ja 15m ja 18m luokissa jopa ylitettiin 130 km/h keskinopeus. Hurjaa kyytiä, täytyy sanoa. Nyt vaan jännätään jäävätkö tämän päivän tulokset viimeisiksi, vai päästäänkö vielä kisaamaan huomenna ja ylihuomenna.

Päivän kuvat on otettu, itsesensuuri tällä kertaa ei ole tiukka, ja voitte nähdä miltä näyttää kun meikäläinen on pistetty häkkiin kissan kanssa.

Perjantai 11.6.2010

klo 7:40
Päivä valkenee kauniina, tosin kentän eteläpuolella näkyy jo pilvikatto, osa siitä on jo kentän päällä. Aamu-tv:n sää näytti siltä, että vielä ehditään laittaa kone putkeen ennen kaatosadetta. Mutta toki ensin käydään kuuntelemassa mitä briefingissä sanotaan.

Jos tänään tulee kaatamalla vettä, voisiko vaunun pestä sellaisella tekniikalla että ensin levitetään mäntysuopa ja sitten annetaan sateen huuhdella...heh. Sadetakki voisi olla tarpeeseen siinä puuhassa.

klo 10:30
Eilisen päivän voittajat on "kukitettu" eli Roseet kävi pokkaamassa Harri Hirvola, Martti Koivula ja Markku Kuusisto, onnea! Seuraava briefing klo 11:45, kumpiaisia syntyy vaikka pilvikatto on jo päällä. AAT tehtävä on annettu, mutta vielä ei ole annettu lähtöjärjestystä. 

klo 12:00
Päivä on peruttu ja seuraava briefing pidetään huomenna klo 10 ellei muuta ilmoiteta. Meidän kone on tosin jo putkessa valmiina lähtöön kohti seuraavia lentokenttiä...

Kilpailunjohtaja Taisto Saarinen muisti toisessa briefingissä organisaation tiedottaja Aleksi Viitalaa, joka eilen oli saanut lentotehtäväksi suorittaa HC-lento Loimaalle (ja takaisin). Lento oli mennyt hienosti, onnittelut Aleksille! 

klo 14:00
Sataa. Tänään näköjään saadaan onnitella monia, sillä tunti sitten Mari piti Positiivisten Asioiden Tiedotustilaisuuden, ja saimme kuulla että Tasavallan Presidentti on myöntänyt tänään Räyskälä-Säätiön hakemuksesta lentokapteenin arvonimen Reijo "Tikli" Mäkeläiselle. Mari ojensi Tiklille muistoksi hienon koppalakin sekä pullon kuohuvaa. Arvonimi meni todellakin oikealle miehelle, me kaikki onnittelemme Tikliä!

Päivällä on kentällä ohjelmaa kaikille tekemisen puutteesta kärsiville, sillä viime vuoden tapaan pidetään tymäpäivän talkoot - talkoopäällikkö Jere Selosen johdolla. 

Palataan asiaan huomenissa!

Lauantai 12.6.2010

klo 8:05 viimeinen kisapäivä
Päivä valkenee harmaana, puista putoilee vielä vettä eilisen ja yön sateiden jälkeen. Briefing lienee joka tapauksessa klo 10.

klo 11:45
Ei tehtävää. Sää on todella harmaa eikä sen kirkastumisesta ole juuri toivoa, joten seuraavan kerran kokoonnumme klo 17 kahvion eteen palkintojenjakoon. Sateen sattuessa improvisoidaan, ja todennäköisesti siirrytään halliin. Nyt jury vielä kokoontuu ja antaa oman lausuntonsa, sen jälkeen julistetaan voittajat.

****

Palkinnot on jaettu, liput laskettu alas ja päättäjäiset juhlittu. Onnittelut uusille Suomen mestareille! Kiitos myös Padasjoen lentokerholle kisojen hyvistä järjestelyistä. Säät suosivat mukavasti meitä kisaviikolla, kisalennot saatiin lentää hyvissä keleissä. Toivottavasti säät ovat yhtä hyvät muutaman päivän päästä alkavissa Menkijärven SM-kisoissa. Nähdään siellä!