Jannen Kisat 6.-13.7.2013, Räyskälä

  • Go to gallery ->

    Pics: 7.7.2013

  • Go to gallery ->

    Pics: 8.7.2013

  • Go to gallery ->

    Pics: 9.7.2013

  • Go to gallery ->

    Pics: 11.7.2013

  • Go to gallery ->

    Pics: 12.7.2013

  • Go to gallery ->

    Pics: 13.7.2013

6.7.2013 Ensimmäinen kilpailupäivä

Avajaiset pidettiin klo 10:00 ja ensimmäinen briefing klo 12:00. Sää on kuitenkin niin harmaa, ettei kisatehtävää annettu. Huomisen sääennuste näyttää hyvältä, ja silloin todennäköisesti päästään lentämään.

7.7.2013 Toinen kilpailupäivä

Hinaukset alkoivat klo 11.30. Tehtävä suuntautui itään ja oli neljän tunnin  AAT tehtävä. Sää näytti jo aamusta hyvältä: lännessä kuivaa, mutta idässä cumulusta. Maalilinja aukesi 12.47.

Klo 14.00 kilpailijat tehtävällä. Taivas Räyskälän alueella pilvetön.

Klo 16.55 koneet alkavat saapua: RA, WS, EZ, HE, HD, 2A, 2W, HIK, M, GF, SR, PK, II, MN..... Kaikki Räyskälässä 18.20 paitsi maastoon menneet. 

8.7.2013 Kolmas kilpailupäivä - päivä peruttu

Luoteesta oli tullut rintama Suomen päälle yön aikana. Aamulla kentän päällä oli yläpilveä, mutta näytti siltä että rintama liikkuu riittävän nopeasti kaakkoon ja lentämään päästäisiin iltapäivällä. Joka tapauksessa näytti siltä, että päivästä tulee ns. kyttäyspäivä gridissä.

Tehtäväksi annettiin 2,5 tunnin AAT-tehtävä joka suuntautui Somerolle ja Punkalaitumelle. Hinausten oli määrä alkaa klo 12.30. Sitä ennen koneet ehtivät kastua sadekuuron pyyhkäistessä kentän yli. Keli kirkastui jatkuvasti ja kisatoimistossa oltiin koko ajan toiveikkaita. Tosin osa piloteista oli kelistä vähän eri mieltä.

Hinauksia siirrettiin aluksi tuntikin kerrallaan, ja loppujen lopuksi hinausten oli määrä alkaa klo 15.30, lisäksi tehtäväaika lyhennettiin 2 tuntiin. Haistelija oli tunnustelemassa keliä ennen hinauksia ja kertoi vielä vähän ennen hinausten alkamista pilvien olevan vajaassa 700 metrissä ja nostot olevan kohtalaisen heikkoja. Näin kilpailunjohtaja joutui tekemään päätöksen ettei hinauksia aloiteta ja tehtävä perutaan. Moni avasi koneen hanat ja päästi vedet suoraan baanalle, josta sain hauskoja kuvia.

Pitää muistaa että hinausten aloittamisesta menee noin 1,5 tuntia jolloin kilpailijat vasta pääsevät lähtemään reitille. Eli tässä tapauksessa reitille olisi päästy noin klo 17.00 aikaan, jonka jälkeen olisi pitänyt vielä lentää tehtävä läpi. Vaikka Suomen kesä tarjoaa pitkiä päiviä ja lentäminen on mahdollista illallakin, silti päivä kisojen suhteen meni liian myöhäiseksi. Tarkoitushan ei ole lennättää tarkoituksella ketään peltoon, ainakaan tällä kertaa.

Keli oli riittävän hyvää paikallislentoihin, muutama kilpailija ei päästänyt vesiä ulos gridissä vaan lähti lentämään ns. "löttöstä". Aika pian radiosta kerrottiin kilpailunjohtajalle että päätös päivän perumisesta oli aivan oikea. Paikallislennot onnistui oikein hyvin, moni lensi matkaakin ja ainakin RA lensi tehtävän läpi.

Kisatoimisto lähti nauttimaan lämpimästä ilmasta terassille ja kuuli radiosta useammankin kerran kommentteja ettei päivästä olisi tullut kunnollista kisapäivää. Ehkä tällaiseen keliin olisi hinattu väki jossain muualla Euroopassa, mutta Jannen Kisoissa ollaan onneksi rennoin rantein liikkellä.

9.7.2013 Neljäs kilpailupäivä - kuivaa

Aamulla briefingin aikaan taivaalla oli siellä täällä (matalia) cumulus-pilviä. Kilpailunjohtaja odotti kelin kuivuvan iltaa kohden eli vaikka taivaalla aamulla olikin jo pilviä, näytti siltä että kuivatermiikkiä olisi tiedossa tehtäväalueella.

Hinaukset alkoivat puolen tunnin siirron jälkeen klo 12.30 radalta 26. Aika moni pilotti oli päättänyt jättää oman lähtövuoronsa käyttämättä ja työnsi koneen gridin loppuun. Ilmeisesti pilotit olivat tehneet omat päätelmät kelin kehittymisestä eikä kellään ollut hinkua lähteä odottelemaan lähtölinjan avautumista. Tänään oli neljä hinauskonetta käytössä, ja lähtölinja aukesi lopulta klo 13.30. Kaikille piloteille lähteminen ei ollut ihan itsestään selvää, sillä vielä kaksi tuntia lähtölinjan aukeamisen jälkeen osa otti uusintalähdön. Kisatoimistossa ei kauaa ehditty lepäillä, sillä ensimmäiset ilmoittivat maaliintulosta jo klo 16.15 aikaan eli 45 min myöhemmin kuin toiset olivat ottaneet uuden lähdön.

Odotus kelin kuivumisesta meni aika nappiin, ainakin mikäli taivasta katseli kentältä käsin. Pilotit tosin kertoivat että pilviä oli reitillä ihan mukavasti, ja ainoastaan tehtävän itäisin osa oli lähes pilvetöntä. Keli oli ollut silti haastavaa ja ilmeisesti aamulla RASPissa näkyneet "mustat pilkut" kertoivat juuri siitä mitä kuultiin nuotiolla eli nostot eivät olleet kovin selkeitä.

Kaikki koneet palasivat kotiin lentäen, tosin N8 päätti tehdä vapaaehtoisesti ns. photolandingin, mutta tuli kuitenkin takaisin kentälle. Kuivassa kelissä lentäminen voi olla haasteellista. Tämä oli silti helppo päivä avustajille koska odottelua oli kohtalaisen vähän eikä kenenkään tarvinnut lähteä tutustumaan Suomen peltomaisemiin.

Huomisen odotetaan olevan täysin tymää, sillä Norjan päältä lähestyy säärintama ja näyttää siltä että matalapaineen keskus siirtyy juuri Räyskälän päälle. Kumisaappaat ja sateenvarjo esiin siis...vai mentäisikö kuitenkin lentämään, se nähdään huomenna.

10.7.2013 Viides kilpailupäivä - keskiviikko

Briefing pidettiin normaalisti klo 10.00, vaikka kilpailunjohtaja oli ilmoittanut kisasivuilla jo aamulla hiukan ennen kahdeksaa ettei tänään olisi tehtävää. Briefingissä jaettiin palkinto Markku Rissaselle, eilisen päivän päivävoittajalle.

Lisäksi briefingissä katsottiin sääkarttoja ja positiivisimmillaan näytti siltä, että illalla voisi olla kivat terassikelit. Vaunujen kattoon ropisi hiljalleen vettä kuitenkin koko illan, joten terassikelit jäivät vain toiveeksi. Silti kaikki ovat toiveikkaana torstain suhteen ja yleisesti uskotaan että silloin päästään lentämään - aiemmin tai myöhemmin.

11.7.2013 Kuudes kilpailupäivä - torstai

Aamu valkeni eilisen sateiden jälkeen yllättävän selkeänä, eikä pelättyä kostean kelin pilvisyyttä juuri ollut havaittavissa. Aamulla hetki ennen briefingiä lämpömittari kertoi ulkona olevan n. 15 astetta lämmintä.

Aurinko lämmitti säätä tehokkaasti, ja kilpailijoille annettiin AAT-tehtävä, jonka alkuperäinen kolmen tunnin tehtäväaika pidennettiin briefingissä neljään tuntiin. Tehtävä suuntautui mm. Jämijärvelle, josta tultiin Vampulan, Kosken ja Hämeenlinnan kautta takaisin Räyskälään. Hinaukset alkoivat suunnitellusti klo 11.30, ja kestivät vajaan tunnin 3 Pawneen voimin. Tänään aika moni jätti oman lähtöpaikkansa käyttämättä ja siirtyi sen sijaan lähtöryhmityksen loppuun. Viimeinen vuorollaan lähtenyt hinattiin klo 12.18 eli lähtölinja aukesi klo 12.38.

Aamulla briefingissä oli kerrottu että keli tulisi todennäköisesti kuivumaan tai olemaan ainakin osittain kuivaa tehtäväalueella ja että keli todennäköisesti loppuisi jo iltapäivällä viiden aikoihin. Tämän kuulleena kilpailijat lähtivät matkaan pian lähtölinjan aukeamisen jälkeen ja alkoivat palata maaliin jo neljän maissa. Paitsi Martti Koivula, joka hinattiin aivan viimeisten joukossa ja joka otti lähdön puoli tuntia myöhemmin kuin kaikki muut. Martti sai keskinopeudeksi huimat 116 km/h, josta seuraavat nopeudet olivat 10 km/h hitaampia. Kaikki kilpailijat saivat kuitenkin lennettyä tehtävän läpi, ja jo klo 16.40 kaikki koneet olivat saapuneet takaisin Räyskälään. Tuohon aikaan keli oli vielä todella hyvän näköistä eli todennäköisesti reitillä olisi voinut lentää vähän pidempääkin.

Illalla OH-TOW ja OH-952 teki joitakin kokeita liittyen Suhinun hinaus/lento-ominaisuuksiin, ja terassilla saatiin seurata erikoista läpilaskua radalle 30. 

Perjantain sään odotetaan olevan kunnon purjelentosäätä, mutta jotkut soraäänet alkavat jo puhua että lauantaina aamulla voidaan alkaa paketoimaan leirejä nippuun ja ettei silloin siis lennettäisi.

12.7.2013 7. kilpailupäivä - perjantai

Briefing pidettiin aamulla klo 10.00, ja kilpailunjohtaja puhui heti aluksi hieman turvallisuusasioista. Täällä meillä on kisoissa lentämässä yksi ulkomainen pilotti, ja tuntuu siltä että suomalaisten tapa lentää termiikissä eroaa huomattavasti siitä mihin meidän vieraileva pilotti on tottunut. Tärkeintä olisi kuitenkin että kaikki pysyvät ehjänä taivaalla ja ettei kenenkään tarvitse pelätä muuta.

Briefingin aikaan kentän päällä oli vain yksittäisiä pieniä hahtuvapilviä. Sään odotettiin olevan parempaa, mutta kuitenkin suuntautuvan samalle alueelle  kuin eilen. Siksi kilpailunjohtaja antoi lähes samanlaisen tehtävän kuin eilenkin, eli kilpailijat pääsivät taas käymään Jämijärvellä. Tehtävä oli eiliseen tapaan 4 tunnin AAT. Hinaukset alkoivat klo 11.30 radalta 30.

Kaikki koneet oli hinattu reilua tuntia myöhemmin, aluksi yhdessä Pawneessa oli pieniä käynnistysongelmia, onneksi kone hurahti käyntiin taitavissa käsissä.

Lähtölinja avautui klo 12.46, jolloin taivas oli kentän päällä täysin pilvetön ja kahvilan päällä nähtiin usean koneen keko etsiskelemässä nostoa. Kukaan ei ollut ottanut lähtöä vielä klo 13.05, mutta kuin taikaiskusta lähtöilmoituksia alkoi tulla ja loppujen lopuksi kaikki olivat lähteneet reissuun puolessa tunnissa.

Taivas pysyi koko päivän pilvettömänä, mutta ei kuitenkaan kovin helteisenä. Osa avustajista haaveili jo gridissä että tästä päivästä tulee vielä ns. "särkkäripäivä", joka tarkoittaa sitä, että otetaan eväät, uimapuku, kirja, radiopuhelin ja tietysti juotavaa mukaan ja siirrytään kentän päähän Särkijärven rantaan nauttimaan kesäpäivästä. Haaveilin itsekin tuosta mahdollisuudesta, mutta aina välillä työt kutsuvat eikä voi tehdä sitä mikä houkuttaisi eniten. Pääsin sinne kuitenkin hiukan ennen maaliintuloja, tarkoituksena oli näpsiä muutamia kuvia, mutta valitettavasti avustushommat ja radio-ongelmat keskeytti kuvausmahdollisuuksien odottelun. Eipä tuo haitannut, sillä koneita tuli aika harvakseltaan eikä nykyinen maaliympyrä juuri anna syytä kenellekään hurjastella maaliintuloissa. Eli radan 12 päässä nähtiin normaaleja laskuja ja lähestymiskorkeuksia ja -nopeuksia.

Loppujen lopuksi vain kolme konetta laskeutui maastoon ja pari konetta palasi takaisin lentämättä tehtävää.

13.7.2013 8. kilpailupäivä - lauantai - viimeinen kisapäivä

Päivän sään odotettiin olevan lämpimämpää kuin perjantaina, ja ennusteet lupailivat pilviä Etelä-Suomen alueelle. Näytti siltä, että kisojen viimeisenä päivänä päästäisi lentämään perinteisessä cumuluskelissä. 

Tehtävä oli muutamien pilottienkin toivoma perinteinen nopeustehtävä, 318 km "siksakki" joka suuntasi edestakaisin Räyskälän lähimaastossa (Topeno - Hämeenkoski - Heinämaa - Kärköla - Lietsa - Saloinen - Räyskälä). Jo hiukan ennen hinauksia kentän päällä ja etelässä näkyi ennusteen mukaan kehittyvän cumuluksia, joten hinaukset voitiin aloittaa ajallaan eli klo klo 12:00 radalta 26. Hinauksiin meni vajaa tunti, ja lähtölinja aukesi klo 13.05. Tuntia myöhemmin keli näytti vieläkin hyvältä ja kaikki olivat ottaneet lähdön. Samoihin aikoihin kisatoimiston puhelin soi, sillä KT oli laskeutunut peltoon n. 12 km ennen Hämeenkoskea.

Puoli kuuden aikaan kaikki olivat palanneet takaisin Räyskälään ja palkintojen jako voitiin aloittaa Cafe26:lla klo 20.00.

Tämän vuoden Jannen Kisat saatiin päätökseen, turvallisesti, kisat lennettiin vaihtelevissa säissä ja kaiken kaikkiaan saatiin 5 kilpailupäivää.